Bankhelpdeskoplichting

 

Bankhelpdeskoplichting herkent u zo

Beeld: Getty Images | David de Wilde | Nieuwsbericht van: 28-07-2021

 

 

Ondanks de vele aandacht voor zogenaamde ''bankhelpdeskoplichting'' (telefonische spoofing), in de media, door banken en in de politiek, blijkt de schade door deze vorm van bedrog nog steeds sterk toe te nemen, vooral onder ouderen.

In 2020 bedroeg de totale schade door bankhelpdesk oplichting bijna 27 miljoen euro.

Als dit zo doorgaat, zal de totale schade in 2021 oplopen naar 40 miljoen euro.

 

Wat als u wordt gebeld door een oplichter?

Per maand worden er 300 voorvallen bij banken gemeld.

De gemiddelde schade per slachtoffer is ongeveer 10.000 euro.

 

Wat gebeurt er precies?

Bij bankhelpdeskoplichting belt een oplichter namens de bank van het slachtoffer.

Hij doet dus alsof hij bij de bank werkt, maar dit is niet zo!

Omdat het misbruik van de echte telefoonnummers van banken steeds beter technisch kan worden voorkomen, blijken oplichters nu meestal vanaf een willekeurig, onbekend nummer te bellen.

De oplichter probeert u wijs te maken dat uw bankrekening niet meer veilig is.

De bedoeling is dat u uw hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd 'veilig stelt' op een zogenaamde kluisrekening.

 

Wat is een kluisrekening?

Daar kunnen we kort over zijn: dit is een complete leugen.

Een echte bank zal nooit aan een klant vragen om zijn of haar banksaldo zelf zogenaamd 'veilig te stellen'.

Zogenaamde 'kluisrekeningen' bestaan niet, het zijn verzinsels van oplichters.

In noodgevallen kan een bank een bankrekening op afstand blokkeren, zonder dat de rekeninghouder daar zelf iets voor moet doen.

 

Een echte bank zal u nooit vragen om een bankpas af te geven of per post op te sturen.

 

Wanneer een bankpas niet meer werkt of niet meer geldig is, kan de klant die het beste zelf in de lengte doorknippen, dwars door de kopergouden betaalchip heen, en weggooien.

Een bank kan in geval van nood iedere bankpas op afstand onmiddellijk blokkeren, zonder hulp van de pashouder.

 

Moet ik de bank toegang geven?

Een bank zal ook nooit aan een klant vragen om toegang te krijgen tot zijn smartphone of computer.

Een bank kan in zijn eigen systemen alles doen wat nodig is om de bankrekening van een klant te beheren en zonodig te blokkeren.

Daarvoor heeft een bank geen toegang nodig tot de computer of smartphone van een klant.

 

Een pincode moet nooit aan iemand worden afgegeven, ook niet aan een bankmedewerker of aan de politie.

De pincode van een bankpas moet nooit op een telefoon, in een tekstbericht of op een website worden ingetikt.

Die pincode moet de pashouder uitsluitend zelf intikken op speciale apparaten waar ook de bankpas tegenaan gehouden of ingestoken moet worden, zoals een betaalterminal, een geldautomaat of het inlogapparaatje voor internetbankieren van sommige banken.

 

De kluisrekening is helaas niet de enige methode die oplichters voorstellen, het is moeilijk te voorspellen welke truc er op u zal worden uitgeprobeerd.

 

Houd in ieder geval het volgende in gedachten:

 

Vijf spoofing-fabeltjes snel ontzenuwd:

1.Een bank vraagt nooit aan de telefoon of in een tekstbericht om geld over te boeken

2.Een bank vraagt nooit om een bankpas (thuis) aan iemand af te geven

3.Een bank vraagt nooit om toegang tot de computer of smartphone van een klant

4.Een bank vraagt nooit om een bankpas per post op te sturen

5.Een bank vraagt nooit mondeling, in een bericht of op een website om een pincode

Twijfel?

 

Bel onmiddelijk zelf uw bank!

Als u wordt gebeld door een bank, dan kunt u het gesprek zelf beëindigen en direct terugbellen naar uw bank.  

Terugbellen kan het beste via een officieel en openbaar telefoonnummer dat u zelf heeft opgezocht, bijvoorbeeld op een bankpas, via Internetbankieren of in de mobiele app van de bank.

 

Bel nooit een telefoonnummer dat in een sms-bericht of e-mail staat! 

Wanneer dat bericht vals is, dan zijn de contactgegevens in dat bericht immers ook vals... maar dat had u waarschijnlijk zelf al bedacht.

 

Toch melden we het, voor de zekerheid.

 

Oplichters komen bankpas thuis afhalen of vragen toegang tot computer

Soms proberen oplichters u over te halen uw pincode door te sturen, of komen ze zelfs de bankpas thuis ophalen.

Ook kunnen ze u gehackte software toesturen.

 

Zo krijgen de oplichters vrij spel op die computers en smartphones.

 

Bron: Betaalverkeer Nederland

 

zaterdag 31 juli 2021

 

web counter