E-Bike midden- of voorwielmotor
Uw
keuze voor een e-bike hangt af van verschillende factoren.
De
prijs, onderhoudskosten, hoe lang gaat de accu mee, zit/rijdt de fiets
lekker... allemaal zaken om rekening mee te houden.
Wat
nogal eens vergeten wordt, vooral bij online aanschaf, is op welke manier de
e-bike wordt aangedreven.
Er zijn op dit moment nog twee systemen:
de voorwielmotor, die is geplaatst in de voornaaf (het centrale deel) van het
voorwiel, en de middenmotor, die zich tussen de trappers bevindt.
Voorwielmotor ▲
Middenmotor ▲
Beide systemen hebben voor- en nadelen.
De
voorwielmotor is goedkoper en werkt met een zogenoemde rotatiesensor.
Deze
sensor geeft de motor een sein om te gaan werken, zodra de trappers in beweging
komen.
Groot
nadeel: houdt u de trappers niet stil in een bocht, dan gaat de motor werken.
Er
komt kracht op het voorwiel, dat daardoor kan wegslippen.
Dit
is een veel voorkomende oorzaak van ongevallen met e-bikes.
De middenmotor werkt met een krachtsensor.
Deze
sensor meet met hoeveel kracht u de
pedalen voortbeweegt.
De
sensor geeft dat aan de motor door; de motor verdubbelt die kracht.
Deze middenmotor met krachtsensor komt
dichtbij het fietsgevoel dat u op een gewone fiets ervaart.
Nadeel
van de middenmotor is dat deze voor mensen
met weinig kracht in de benen niet zo veel ondersteuning geeft.
De
krachtsensor verdubbelt de kracht
die u gebruikt.
Is
dat weinig, dan krijgt u dus weinig ondersteuning.
U
bent in dat geval beter af met een rotatiesensor met voorwielmotor.
Het
motorvermogen van een voorwielmotor is door overwegingen van veiligheid lager
dan van een middenmotor, omdat bij een voorwielmotor een grotere neiging tot
doorslippen bestaat.
Gaat
u de bergen in, of fietst u op heuvelachtig terrein, en heeft u voldoende
kracht in de benen, dan geeft een middenmotor mèèr ondersteuning.
Een
heel aantal jaren geleden, waren er ook nog fietsen te koop met een motor in
het achterwiel, in combinatie met een derailleurversnelling, waarbij de ketting
niet in een kettingkast zat, maar in de open lucht, wat hem onderhouds gevoeliger maakte.
Achterwielmotor
met derailleur ▲
Tip:
Ik
zou altijd kiezen voor een dichte kettingkast, dat geeft minder onderhoud.
Bron:
ANBO
Nr. 4 van juni 2020
maandag 21 november
2022