E-Bike midden- of voorwielmotor

 

Uw keuze voor een e-bike hangt af van verschillende factoren.

De prijs, onderhoudskosten, hoe lang gaat de accu mee, zit/rijdt de fiets lekker... allemaal zaken om rekening mee te houden.

 

Wat nogal eens vergeten wordt, vooral bij online aanschaf, is op welke manier de e-bike wordt aangedreven.

 

Er zijn op dit moment nog twee systemen: de voorwielmotor, die is geplaatst in de voornaaf (het centrale deel) van het voorwiel, en de middenmotor, die zich tussen de trappers bevindt.

 

Voorwielmotor 

 

Middenmotor 

 

Beide systemen hebben voor- en nadelen.

De voorwielmotor is goedkoper en werkt met een zogenoemde rotatiesensor.

Deze sensor geeft de motor een sein om te gaan werken, zodra de trappers in beweging komen.

Groot nadeel: houdt u de trappers niet stil in een bocht, dan gaat de motor werken.

Er komt kracht op het voorwiel, dat daardoor kan wegslippen.

Dit is een veel voorkomende oorzaak van ongevallen met e-bikes.

 

De middenmotor werkt met een krachtsensor.

Deze sensor meet met hoeveel kracht u de pedalen voortbeweegt.

De sensor geeft dat aan de motor door; de motor verdubbelt die kracht.

Deze middenmotor met krachtsensor komt dichtbij het fietsgevoel dat u op een gewone fiets ervaart.

 

Nadeel van de middenmotor is dat deze voor mensen met weinig kracht in de benen niet zo veel ondersteuning geeft.

De krachtsensor verdubbelt de kracht die u gebruikt.

Is dat weinig, dan krijgt u dus weinig ondersteuning.

U bent in dat geval beter af met een rotatiesensor met voorwielmotor.

 

Het motorvermogen van een voorwielmotor is door overwegingen van veiligheid lager dan van een middenmotor, omdat bij een voorwielmotor een grotere neiging tot doorslippen bestaat.

 

Gaat u de bergen in, of fietst u op heuvelachtig terrein, en heeft u voldoende kracht in de benen, dan geeft een middenmotor mèèr ondersteuning.

 

Een heel aantal jaren geleden, waren er ook nog fietsen te koop met een motor in het achterwiel, in combinatie met een derailleurversnelling, waarbij de ketting niet in een kettingkast zat, maar in de open lucht, wat hem onderhouds gevoeliger maakte.

 

Achterwielmotor met derailleur 

 

Tip:

Ik zou altijd kiezen voor een dichte kettingkast, dat geeft minder onderhoud.

 

Bron:

ANBO Nr. 4 van juni 2020

 

maandag 21 november 2022