Elektrische auto's en hun problemen

 

Elektrische auto kent dezelfde problemen als in begin

 

Door autojournalist Carlo Brantsen


Zoals het er nu naar uitziet (ik schrijf dit in 2012, maar dat had net zo goed 2008 kunnen zijn), hierbij enkele redenen voor 98% van de bevolking om voorlopig af te zien van de aanschaf van een volledig elektrisch aangedreven auto (EV).

En dat ondanks het streven van onze overheid om er in 2025 zo'n een miljoen van te hebben rondrijden.

Hoe liggen de feiten?

 

Nissan


Ruim honderd jaar nadat de eerste EV (Electrical Vehicle) werd uitgevonden en ruim veertig jaar nadat we een elektrisch karretje op de maan lieten rondrijden, kent deze aandrijfbron nog steeds dezelfde problemen.

 

Accu's zijn loodzwaar.

Je hebt er veel van nodig.

Het duurt een eeuwigheid om ze telkens op te laden, tenzij je het geluk hebt bij een snellader ( 60.000 euro) te kunnen staan.

De batterijen zijn na ca. 110 kilometer wr leeg.

Overkomt je dat onderweg, dan rest je niets anders dan een sleepdienst(!) te bellen. 

Bovendien kosten o.a. accu's een berg: ongeveer de helft van de kostprijs van een EV gaat op aan het elektrische gedeelte.

Vandaar dat er voorlopig geen EV's kunnen worden verkocht zonder dat die zwaar door a) de fabrikanten en b) de overheden worden gesubsidieerd.

En dan zijn er nog de bijkomende minpuntjes, zoals niet-passende laadpaalstekkertjes (wat zegt u, er komen uniforme systemen?

Kijk even naar de accu's van nu, om over al die verschillende stopcontacten in de EU nog maar te zwijgen), al die kabels op de stoep, de nou niet bepaald pro-Westerse landen waar wij benodigde stoffen als lithium vandaan moeten gaan halen, de lastige recycling van miljoenen accu's, de. enfin, zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Nee, ik ben geen EV-voorstander, omdat het buiten de stad niet werkt.

Daarbinnen: prima.

Bussen, gemeenteautootjes, plantsoenendiensten, taxi's voor mijn part: ze mogen allemaal aan de stroom, want daarmee wordt het uitlaatgasprobleem verplaatst naar Centrales (dus niet opgelost) en het scheelt flink wat geluid, daar waar ze rijden.

Buiten de stedelijke omgeving is EV-rijden echter helaas gn oplossing.

Het blijft wachten op Een Ontzettend Grote En Niet Waarschijnlijke Technische Doorbraak

Dus wat nu?

Een paar dingen.

Ten eerste: doorgaan met de ontwikkeling van betere accu's, want zelfs ik ben het eens met die Chinese wijsneus die ooit riep dat 'de 1.000 mijl begint met een eerste stap'.

En die eerste stap wordt nu gezet.

Maar voorlopig zet ik mijn geld op hybrides, waar een kleine elektromotor alleen maar helpt om het verbruik van auto's verder omlaag te krijgen. 
Daarnaast zijn er natuurlijk de bestaande benzine- en dieselmotoren, die dankzij miljardeninvesteringen per dag zuiniger en dus milieuvriendelijker worden.

Hiermee gaan we het redden tot er zich een echt schone oplossing aandient: de waterstofmotor.

 

Tot dat moment blijft de volledig elektrisch aangedreven krachtbron voorbehouden aan golfkarretjes, plantsoenendiensten en mensen die beslist nooit de stad uit komen.

 

Bron: http://www.eenvandaag.nl/weblogs/post/33503

 

woensdag 24 maart 2021