Elektrische auto's en hun problemen
vrijdag
12 mei 2023
Door
autojournalist Carlo Brantsen
Zoals het er nu naar uitziet (ik schrijf dit in 2012, maar dat had net zo goed
2008 kunnen zijn), hierbij enkele redenen voor 98% van de bevolking om
voorlopig af te zien van de aanschaf van een volledig elektrisch aangedreven
auto (EV).
En
dat ondanks het streven van onze overheid om er in 2025 zo'n een miljoen van te
hebben rondrijden.
Hoe
liggen de feiten?
Nissan
▲
Ruim honderd jaar nadat de eerste EV (Electrical Vehicle) werd uitgevonden en
ruim veertig jaar nadat we een elektrisch karretje op de maan lieten
rondrijden, kent deze aandrijfbron nog steeds dezelfde problemen.
Accu's zijn loodzwaar.
Je
hebt er veel van nodig.
Het
duurt een eeuwigheid om ze telkens op te laden, tenzij je het geluk hebt bij
een snellader (à € 60.000) te kunnen staan.
De
batterijen zijn na ca.
Overkomt je dat onderweg, dan rest je
niets anders dan een sleepdienst(!) te bellen.
Bovendien kosten o.a. accu's een berg: ongeveer de helft van de kostprijs van
een EV gaat op aan het elektrische gedeelte.
Vandaar
dat er voorlopig geen EV's kunnen worden verkocht zonder dat die zwaar door:
a)
de fabrikanten en
b)
b) de overheden
worden gesubsidieerd.
En
dan zijn er nog de bijkomende minpuntjes, zoals niet-passende
laadpaalstekkertjes (wat zegt u, er komen uniforme systemen?)
Kijk
even naar de accu's van nu, om over al die verschillende stopcontacten in de EU
nog maar te zwijgen), al die kabels op de stoep, de nou niet bepaald
pro-Westerse landen waar wij benodigde stoffen als lithium vandaan moeten gaan
halen, de lastige recycling van miljoenen accu's, de…. enfin, zo kan ik nog een
tijdje doorgaan.
Nee, ik ben geen EV-voorstander, omdat het buiten de stad niet werkt.
Daarbinnen:
prima.
Bussen,
gemeenteautootjes, plantsoenendiensten, taxi's voor mijn part: ze mogen
allemaal aan de stroom, want daarmee wordt het uitlaatgasprobleem verplaatst
naar Centrales (dus niet opgelost) en het scheelt flink wat geluid, daar waar
ze rijden.
Buiten
de stedelijke omgeving is EV-rijden echter helaas gèèn oplossing.
Het
blijft wachten op Een Ontzettend Grote en
Niet Waarschijnlijke Technische Doorbraak…
Dus wat nu?
Een
paar dingen.
Ten
eerste: doorgaan met de ontwikkeling van betere accu's, want zelfs ik ben het
eens met die Chinese wijsneus die ooit riep dat 'de
En
die eerste stap wordt nu gezet.
Maar
voorlopig zet ik mijn geld op hybrides, waar een kleine elektromotor alleen
maar helpt om het verbruik van auto's verder omlaag te krijgen.
Daarnaast zijn er natuurlijk de bestaande benzine- en dieselmotoren, die
dankzij miljardeninvesteringen per dag zuiniger en dus milieuvriendelijker
worden.
Hiermee
gaan we het redden tot er zich een echt schone oplossing aandient: de
waterstofmotor.
Tot
dat moment blijft de volledig elektrisch aangedreven krachtbron voorbehouden
aan golfkarretjes, plantsoenen diensten en mensen die beslist nooit de stad uit
komen.
Bron:
http://www.eenvandaag.nl/weblogs/post/33503
vrijdag 12 mei 2023