Stint opvolger is de BSO-bus
Opvolger van de Stint, de BSO-bus is toegelaten op de openbare weg
08-10-2020
De opvolger van de Stint mag binnenkort de openbare
weg op.
Dat laat minister Cora van Nieuwenhuizen
(Infrastructuur) woensdag 7 oktober 2020 weten.
De elektrische bolderkar die door veel
kinderdagverblijven werd gebruikt werd verboden na een dodelijk ongeluk in 2018
in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid deed onderzoek naar
het ongeval, en zei vorig jaar dat bij het beoordelen van nieuwe voertuigen
onafhankelijke experts zouden moeten worden geraadpleegd.
'De
BSO-bus voldoet aan alle eisen'
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV) en de RDW deden onderzoek naar de BSO-bus, de opvolger
van de Stint, en zijn positief.
Wat is BSO?
Dat staat voor: BuitenSchoolseOpvang.
Volgens de RDW voldoet het voertuig aan alle eisen,
behalve dat het maximumaantal passagiers van acht wordt overschreden.
Op dat maximum is een uitzondering gemaakt, op verzoek
van de Tweede Kamer.
Bestuurders moeten voortaan wèl eerst een training
volgen.
BSO-bus
wordt zoveel mogelijk gebruikt op rustige plekken
Ook is met de kinderopvangbranche afgesproken dat de
BSO-bus zoveel mogelijk op rustige plekken wordt gebruikt, zoals op
vrijliggende fietspaden of in gebieden waar maximaal 30 kilometer per uur mag
worden gereden.
De SWOV heeft een aantal risico's op een rij gezet,
maar die zijn volgens de minister 'voor een deel inherent aan het gebruik van
lichte voertuigen in het verkeer en daarmee onvermijdelijk'.
Politiek
besluit liet lang op zich wachten
De opvolger van de Stint is een paar keer afgekeurd.
Edwin Renzen, maker van de wagen, zei eerder deze week
nog dat het einde van zijn bedrijf in zicht was omdat de politiek maar geen
besluit nam over een terugkeer op de weg van het vervoermiddel voor de
kinderopvang.
Toen
de Stint verdween, reden er zo'n 3000 rond.
De Kamer gaf eerder al aan de Stint graag weer op de
weg te zien omdat het veel wordt gebruikt door kinderopvanglocaties.
Die zitten met extra kosten omdat ze de Stint niet
mogen gebruiken.
Sinds
2011 is er geen toezicht geweest op de Stint
Het vervoersmiddel werd na het ongeluk van de weg
gehaald omdat er zich onder meer problemen met de rem en het gas konden
voordoen.
De elektrische bolderkar werd in 2011 toegelaten, maar
er was daarna geen toezicht op het voertuig en de fabrikant was
verantwoordelijk voor de veiligheid.
Daar zijn inmiddels wèl regels voor gekomen.
'Goedkeuring
BSO-bus kwam onverwacht'
Edwin Renzen, Stint-directeur, zegt bij RTL Nieuws dat
hij is overdonderd door het besluit. 'Onwerkelijk. We zaten te wachten op
afkeuring. Ik had dit op geen enkele manier verwacht.'
En: 'Uiteindelijk is de aanvraag op feiten beoordeeld,
terwijl we weten dat er ook emotie in het spel is. Dit is iets waarin ik
eigenlijk niet meer durfde te geloven.'
Bron: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/opvolger-stint-toegelaten-op-openbare-weg/
vrijdag 9 oktober 2020