Vergeten Herfstgroentes

 

Deze vergeten herfstgroentes zijn absoluut de moeite waard

Publicatiedatum: 15 oktober 2021

 

Er zijn talloze groentes die met name in de herfst in de winkels liggen.

Sommige zijn helaas een beetje in de vergetelheid geraakt.

De KoelkastCoach Sabine Leijten brengt ze opnieuw onder de aandacht, want ze zijn absoluut de moeite waard.

 

Pastinaak

"Al in de tijd van de Romeinen en de Grieken werd pastinaak veel gegeten.

De Romeinen waren zelfs van mening dat het eten van deze groente zou leiden tot een goed seksleven, omdat de pastinaak wat weg heeft van de vorm van het mannelijk geslachtsdeel.

Van oudsher groeit pastinaak vooral in koudere landen goed, waardoor het met recht een herfst- en wintergroente is."

 

Gezondheidsvoordelen

"Pastinaak herbergt behoorlijk wat goede voedingsstoffen.

Denk aan vitamine C, bijna alle B-vitaminen, vitamine K en mineralen als mangaan, magnesium, ijzer en zink."

Hoe kunt u het gebruiken?

"Pastinaak is een beetje zoetig van smaak en kan prima gebruikt worden om puree van te maken.

Gratineren in de oven samen met wat plakken courgette kan ook, net als er soep of chips van maken."

 

https://www.maxvandaag.nl/wp-content/uploads/2021/10/shutterstock_1806880687.jpg

Pastinaak

 

Aardpeer

"De aardpeer wordt ook wel de Canadese aardappel genoemd, want daar komt deze groente oorspronkelijk vandaan.

Net na de Middeleeuwen zetten de Fransen voet aan wal in Canada, waarna velen van hen overleden doordat er geen voedsel voor handen was.

Toch waren er een paar slimmerds die de aardpeer zagen als voedsel en dat was hun redding. Zij brachten de aardpeer uiteindelijk naar Europa."

 

Gezondheidsvoordelen

"Aardpeer ziet er een beetje raar uit, maar bevat enorm veel goede stoffen.

Met name het bestanddeel inuline maakt de aardpeer tot een bijzondere groente.

Inuline is een onoplosbare vezel met een prebiotische werking.

Dat wil zeggen dat het voor gezonde darmbacteriŽn zorgt, waardoor de darmflora verbetert. Nog een mooie eigenschap van inuline is dat het je een verzadigd gevoel geeft en de eetlust remt."

Hoe kunt u het gebruiken?

"Ook van aardpeer kunt u prima puree maken, maar u kunt het ook als een zoetstof gebruiken in baksels.

Dit wordt in Amerika ook vaak gedaan.

Daarnaast kunt u in plakken gesneden aardpeer ook roosteren in de oven met wat rozemarijn."

 

Aardpeer

Aardpeer

 

Schorseneren

"Schorseneren heten van origine helemaal geen schorseneren.

De grote schorseneer heet officieel Scorzo nera wat in het Italiaanse 'zwarte schil' betekent.

Er wordt gezegd dat de schorseneer oorspronkelijk uit Spanje komt en vanuit daar naar ItaliŽ is gebracht, waardoor ItaliŽ de schorseneer als 'eigen' bestempelt.

Sinds 1600 worden schorseneren in Nederland geteeld.

Sindsdien heten ze hier al schorseneren en niet 'zwarte schil'."

 

Gezondheidsvoordelen

"Als het gaat om voedingsstoffen, dan is de schorseneer een zusje van de aardpeer.

Want inuline, de onoplosbare vezel, komt ook voor in de schorseneer.

Hierdoor heeft het een positieve uitwerking op de bloedsuiker, want het voorkomt grote bloedsuiker pieken.

Hoe minder bloedsuikerpieken, hoe minder je kans loopt op de diagnose diabetes type 2.
Ook zijn er allerlei vitaminen en mineralen aanwezig in de schorseneer.

Denk aan verschillende B-vitaminen, vitamine C, kalium, ijzer, fosfor, calcium en koper.

Een flinke portie gezonde stoffen die wij mensen goed kunnen gebruiken."

schorseneer

Lees ook: Schorseneer: van keukenmeidenverdriet naar etersblijdschap!

 

Hoe kunt u het gebruiken?

"Maakt u weleens pasta van wortel of courgette?

U kunt hier ook schorseneren voor gebruiken.

Verder kunt u schorseneren ook prima verwerken in een wokgerecht, maar ze koken in wat bouillon en gewoon als geheel op het bord serveren kan ook.

Schorseneren zijn vaak verpakt in een zanderig jasje, dus neem wel de tijd voor het schoonmaken en schillen."

 

schorseneren

Schorseneren

 

Postelein

"Postelein is er in 2 soorten, de zomer- en winterpostelein.

Gelukkig is deze vergeten groente weer steeds vaker in de schappen te vinden.

Als je teruggaat in de geschiedenisboeken, dan kom je postelein al vele jaren voor Christus tegen.

In vervlogen tijden werd het vooral als geneesmiddel ingezet.

Het zou allerlei lichamelijke ongemakken tegengaan: van aambeien tot aan een maagzweer."

 

Gezondheidsvoordelen

"Wat vinden we allemaal terug in postelein waardoor het ooit werd gebombardeerd tot heilzame groente?

Vitamine A is bijvoorbeeld in groten getale aanwezig wat een krachtige antioxidant is.

Ook zitten er veel B-vitaminen in, net zoals de mineralen magnesium, mangaan, fosfor, calcium, kalium, koper en natrium.

In de zomerse postelein zit ook vetzuur omega 3, een stof die vooral voorkomt in vette vis en in maar heel weinig groentes. 

Daarom is de zomer postelein ook goede voeding voor het brein.

Daarnaast hebben de mooie stoffen die in deze groene blaadjes zitten een ontgiftende werking, wat weer goed is voor de lever.

Als klap op de vuurpijl bevat postelein ook veel aminozuren; dat zijn bouwstoffen voor het lichaam."

Hoe kunt u het gebruiken?

"Postelein kan prima als vervanger voor sla dienen, maar je kunt er ook een lekkere stamppot mee maken.

Door de smoothie kan ook, al moet je er dan wel rekening mee houden dat postelein een andere smaak geeft dan je misschien gewend bent."

 

Postelein

Postelein

 

Radiccio

"Radiccio wordt ook wel roodlof genoemd, alleen klopt dit niet helemaal.

Echte roodlof ziet er eruit als witlof, alleen zijn de uiteinden paars-rood in plaats van geel.

 

Dat is bij radiccio niet het geval; het is een ronde bol die meer op kool lijkt.

Radiccio komt oorspronkelijk uit ItaliŽ.

Als je 'm hier in Nederland kunt kopen dan, komt-ie ook vaak daar vandaan.

Deze mooie 'kool' behoort tot de witlof familie en heeft ook een beetje een bittere smaak."

 

Gezondheidsvoordelen

"Weer een vergeten groente die bomvol zit met vitaminen.

In radiccio vinden we onder andere vitamine A, B, C, E, & K terug.

Dat zijn veel vitaminen in 1 soort groente.

Uiteraard barst het ook van de mineralen.

 

Natrium, kalium, ijzer, calcium, magnesium, koper, zink, selenium, fosfor, jodium: het zit er allemaal in.

 

Je zou bijna iedere dag een flink bord vol met deze lof eten om jezelf te voorzien van voldoende voedingsstoffen."

Hoe kunt u het gebruiken?

"Een salade maken met deze lofsoort is natuurlijk een snelle en makkelijke optie, maar er zijn nog meer gerechten die je ermee kunt maken.

 

Denk aan risotto met fijngesneden radiccio er doorheen.

Of plakken roosteren in de oven met honing, tijm en wat geitenkaas erover.

In ItaliŽ wordt deze mooie groente vaak gebruikt in een pastagerecht met wat gerookte of gedroogde ham."

 

radiccio

Radiccio

 

Bron:

https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/eten-drinken/deze-vergeten-herfstgroentes-zijn-absoluut-de-moeite-waard/

 

zaterdag 16 oktober 2021

 

web counter